دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
29 مهر 1399 - 16:42

عبدالله عبدالله پس از سفر تهران: ایران از صلح افغانستان حمایت می کند

رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان پس از بازگشت از تهران از حمایت ایران از روند صلح خبر داد.
کد خبر : 7482

پایگاه رهنما:

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان در بازگشت از سفر 2 روزه از تهران گفت:  سران جمهوری اسلامی موفقیت صلح را در کشور، به سود منطقه و جهان می‌دانند و از روند صلح با رهبری و مدیریت افغانستان حمایت همه‌جانبه می‌کنند.

این سفر در ادامه سفرهای منطقه‌ای عبدالله برای جلب حمایت کشورهای منطقه از تلاش‌های صلح صورت گرفت و در این سفر رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، رئیس مجلس، وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران-افغانستان و دبیر شورای امنیت ملی ایران دیدار کرد و درباره روند صلح افغانستان، مذاکرات دوحه و همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور بحث و تبادل و نظر صورت گرفت.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دیدار با عبدالله گفته بود: مهم این است که مردم این کشور بعد از سالها جنگ و درگیری به یک صلح واقعی برای حفظ دستاوردهای خود دست یابند و راه‌حل این مشکل نیز گفت‌وگوهای سیاسی و مذاکره بین‌الافغانی است.

سفر سه روزه عبدالله به تهران در پی سفر به هند و پاکستان در هفته‌های گذشته صورت گرفت که نشان از توجه دولت کابل به دیدگاه‌های همسایگان افغانستان و لزوم کسب حمایت آنها برای استقرار صلح پایدار در این کشور می‌باشد.

ایران با داشتن صدها کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و داشتن روابط دیرینه تاریخی با این کشور، درطی دهه‌های گذشته از جنگ و ناامنی در همسایه شرقی خود تأثیرات منفی بسیاری پذیرفته است که از نمونه های آن می توان به گسترش تروریسم، افزایش کشت مواد مخدر، موج مهاجران و افزایش حضور بی ثبات ساز آمریکا در منطقه اشاره کرد.

جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه جنگ و ناامنی همواره در کنار مردم و دولت افغانستان حضور داشته و از میلیون‌ها مهاجر به شایسته‌گی مهمان نوازی کرده که نقش آنها در دو دهه تحول اخیر افغانستان درخشان است.

در حال حاضر نیز که مذاکرات درون افغانی میان کابل و طالبان با نگرانی‌هایی از سوی جامعه افغانستان همراه بوده که نسبت به بازگشت سالهای سیاه امارت گرایی نگران هستند، موضع ایران حمایت از صلح و ثبات افغانستان با در نظر گرفتن دیدگاه تمامی گروه‌های داخلی و کاهش دخالت‌های خارجی بی ثبات ساز می باشد.

 
منبع: الوقت

ارسال نظرات